In een markt die alleen nog maar omlaag lijkt te kunnen, verraste Unilever
donderdag met sterk meevallende halfjaarcijfers, die het aandeel flink hoger
zetten in een sterk lagere AEX.

Beleggers en analisten zijn blij met de omzetgroei van 4 procent naar 22,8
miljard euro voor het eerste halfjaar. De operationele winst van 3,3 miljard
euro is ook een flinke verbetering, maar de brutomarge is nog altijd niet om
over naar huis te schrijven.

Hoge grondstofprijzen blijven de marge drukken. De meevaller maakt Unilever de
grootste stijger in de AEX.

Kraft splitst op
Aan de andere kant van de oceaan is in de Dow Jones ook een producent van
‘fast moving consumer goods’ de grote winnaar: Kraft Foods. Hier ook goede
halfjaarcijfers, maar er was vooral enthousiasme over de aankondiging van
een opsplitsing.

Kraft is een puur voedingsconcern, ooit afgesplitst van tabaksfabrikant Philip
Morris, dus in dat opzicht al meer gefocust dan Unilever met haar waaier
producten in food en non-food. Maar volgens het management kan de focus dus
nog scherper.

Kraft zal zich opsplitsen in een wereldwijd actief, snelgroeiend bedrijf in
snacks, snoep en chocola plus nog wat koffie (omzet $ 32 miljard) en een
hoofdzakelijk op de Noord-Amerikaanse markt gericht bedrijf met producten
met minder groei, maar hogere winstmarges zoals conserven, kaas en
kant-en-klaar maaltijden (omzet $ 16 miljard).

Groei vs stabiele kasstroom
Het klinkt een beetje als TNT en PostNL: het wereldwijde bedrijf heeft
zelfstandig betere groeimogelijkheden, onder meer in opkomende markten, waar
nu al 42 procent van de omzet wordt behaald. Het Noord-Amerikaanse bedrijf
gaat voor de jaarlijkse cashflow en belooft nu al een hoog dividend.

Kraft heeft de laatste jaren grote overnames gedaan in snacks, zoals de
koekjes (LU) van Danone en pas anderhalf jaar geleden het Britse Cadbury.
Voor Warren Buffett was vooral de dure aankoop van Cadbury aanleiding zijn
belang in Kraft iets terug te brengen.

Toch heeft het aandeel het redelijk gedaan dit jaar. Dat geldt overigens ook
voor Unilever. Gelukkig voor Buffett is hij nog steeds een van de grootste
aandeelhouders in Kraft. Ik ben benieuwd hoe hij op dit nieuws reageert.

In het verleden was er als Unilever matig presteerde, ook nog wel eens de roep
om opsplitsing. Soep en zeep gaan moeilijk samen, klonk het dan, en ik deed
er zelf aan mee.

Polman op overnamepad
Topman Paul Polman beweert voorlopig net als al zijn voorgangers dat de
synergievoordelen nog altijd opwegen tegen de nadelen van de beperkte focus.

Focus werkt beter
Zoals het nu gaat zal Unilever zich eerder op het overnamepad gaan begeven.
Laatst werd in dit verband Clorox, de Amerikaanse producent van de
gelijknamige bleekmiddelen, nog een ‘aantrekkelijke overnamekandidaat’ voor
Unilever genoemd.

Meer focus en doen waar je het beste in bent is echter waar een bedrijf op de
lange duur echt beter van wordt, en de beleggers in dat bedrijf dus ook. De
Amerikanen begrijpen dat over het algemeen beter dan Nederlanders, en TNT is
de uitzondering die deze regel bevestigt.

Maar misschien kan een Clorox voor Unilever worden wat Cadbury voor Kraft was.

Patrick Beijersbergen is verbonden als analist aan Value8
, voormalig hoofdeconoom van de VEB en auteur van de boeken 'Beleggen Kun
je Zelf' en ‘Wat en Hoe met Geld’. De auteur bezit aandelen Unilever

Lees ook:

Meer columns van Patrick Beijersbergen

Volg de markten op Z24 Beurs

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl